×
*** Spółka KGHM ogłosiła kwartalny i roczny raport sprzedażowy i produkcyjny *** W Lubinie odbyła się ostatnia sesja Rady Miejskiej. Radnym dziękował prezydent Robert Raczyński ***

Którędy będzie biec obwodnica Głogowa? Gminy już zdecydowały

Wariant północny (PN-5) obwodnicy Głogowa jest najlepszym rozwiązaniem – taką decyzję podjęli włodarze gminy Żukowice, Kotla, gminy Głogów oraz prezydent Głogowa. Ich zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie jeśli obwodnica Głogowa przebiegać będzie przez tereny inwestycyjne. To znacznie zwiększy atrakcyjność Miejskiej Strefy Inwestycyjnej pod Głogowem. Jednak argumentów przemawiających za tym wyborem jest znacznie więcej.

Pod koniec października firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. realizująca dokumentację projektową obwodnicy Głogowa, na zlecenie wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła się z zapytaniem do poszczególnych gmin, przez które będzie biec droga, który wariant budowy byłby najkorzystniejszy. Gospodarze gmin jednomyślnie wybrali wariant północny (PN-5). Pod odpowiedzią podpisali się Rafael Rokaszewicz prezydent Głogowa, Łukasz Horbatowski wójt gminy Kotla, Bartłomiej Zimny wójt gminy Głogów, Krzysztof Wołoszyn wójt gminy Żukowice.

Ich zdaniem za tym rozwiązaniem przemawiają zarówno czynniki gospodarcze, jak i społeczne oraz analiza wszystkich rozwiązań, a co za nią idzie – określenie korzyści i zagrożeń płynących z przebiegu poszczególnych wariantów drogi.

Spośród czynników gospodarczych, włodarze wspomnianych gmin wymieniają między innymi to, że wariant północny obwodnicy przebiega przez Miejską Strefę Inwestycyjną, co pomimo wyłączenia części gruntów ma pozytywny wpływ na atrakcyjność pozostałych terenów strefy dla przyszłych inwestorów. Wiąże się to także z planami realizacji w tym miejscu przez PKP budowy połączenia węzłem linii kolejowych (14 i 273) oraz możliwą lokalizacja portu na Odrze i związanego z tym centrum logistycznego (w ramach krajowego programu „kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce”).

Kolejny argument przemawiający za tym wyborem to stworzenie dobrej dostępność komunikacyjnej dla położonej w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów a także do planowanego szybu GG-2 ODRA w pobliżu miejscowości Słone. Wariant południowy nie daje takiej możliwości.

Czynniki społeczne, które wykluczają inne rozwiązania poza wybranym wariantem przebiegu drogi to między innymi to, że warianty południowe obwodnicy przebiegają bardzo blisko domów głogowian oraz mieszkańców gminy Głogów i Jerzmanowej, co będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie i ekologię w tych miejscach.

Poza tym wariant południowy odcina obszary mieszkalne w południowo – wschodniej części miasta i osiedli mieszkaniowych położonych w gminie Głogów (wiejskiej) i Jerzmanowa, a przyległych do granic miasta Głogowa. Odległość planowanej obwodnicy od istniejącej zabudowy jest zbyt mała i wynosi ok. 50 metrów. Warianty południowe mają jeszcze jedno negatywne rozwiązanie – brak węzła na wysokości os. Piastów Śląskich, co pozbawiałoby dogodnego dojazdu mieszkańców w kierunku południowym na Polkowice i Lubin.

Wspólna opinia gospodarzy gmin mówi o tym, że wariant północny PN5 jest najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych inwestycją gmin i ich mieszkańców. Dlaczego? Ponieważ nie przebiega w pobliżu domostw, ale także jest szansą na otwarcie nowych obszarów pod budownictwo mieszkaniowe we wschodniej części miasta.

– Wybudowanie obwodnicy według tzw. wariantu północnego ugruntuje planowane lokalizacje poru rzecznego i węzła kolejowego. To także dodatkowe odciążenie Głogowa poprzez połączenie komunikacyjne Huty z pozostałymi oddziałami KGHM. Wariant północny pozwoli także na odciążenie ruchu z kierunku Sławy i przekierowania go na obwodnicę – czytamy w uzasadnieniu.

Ponadto zaakceptowano następujące parametry techniczne planowanej obwodnicy z mostem na Odrze:

  •  klasa drogi – GP
  •  prędkość projektowa – 80 km/h
  •  prędkość miarodajna 100 km/h
  •  nośność 115 kN/oś
  •  kategoria ruchu KR5
  •  przekrój minimalny – 2 jezdnie po 2 pasy ruchu
  •  szerokość pasa ruchu – 3,5 m
  •  szerokość pasa dzielącego – min 5 m
  •  skrajnia pionowa nad drogą GP – 5 m
  • dostępność – tylko w węzłach
 
image001
Mapa Głogowa - Plan orientacyjny na tle mapy topograficznej

Na sygnale

Wyszedł na wolność i zaraz wrócił za kratki za kradzież wódki

Niezbyt długo cieszył się wolnością 38-letni legniczanin. Mężczyzna próbował ukraść butelkę wódki w jednym ze sklepów. Zauważył to ochroniarz, który próbował odzyskać towar. Doszło do szarpaniny. Szybko wyszło na jaw, że legniczanin dzień wcześniej wyszedł na wolność.

Rozmaitości

Będzie nagroda roczna, będą rozmowy w sprawie podwyżek płac

Na konta załogi KGHM wpłynie wkrótce dodatkowa nagroda roczna. I choć miedziowa spółka jak Grupa KGHM odnotowała za ubiegły rok stratę w wysokości blisko 3,7 mld złotych, to ustalono, że nagroda z „zysków” wyniesie 1,4-krotność miesięcznego wynagrodzenia brutto. „Zyski” zostaną wypłacone po zatwierdzeniu przez akcjonariuszy rocznego sprawozdania finansowego spółki.