×
*** Ostatnie dni tegorocznej majówki. Dzisiaj zapraszamy na stadion w Lubinie, gdzie o 17.30 rozpocznie się mecz Zagłębia z Rakowem Częstochowa ***

Więcej przystanków „na żądanie” na Dolnym Śląsku

Sukcesem zakończył się pilotażowy program wprowadzenia przystanków „na żądanie”, który zainaugurowały Koleje Dolnośląskie. Teraz przewoźnik pracuje nad rozwinięciem projektu.

Kilkumiesięczny pilotaż kolejowych przystanków „na żądanie” trwał na Dolnym Śląsku od grudnia 2019 roku. Wtedy to wraz z nowym rozkładem jazdy taki status zyskały dwie stacje: Nowa Wieś Legnicka oraz Krzyżowa.

Jak wypadły testy?

Koleje Dolnośląskie wdrożyły rozwiązanie jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce. Słuszność decyzji o wprowadzeniu do oferty przystanków „na żądanie” potwierdzają statystyki. Na przystanku Krzyżowa od momentu wprowadzenia nowego systemu, pociągi zatrzymywały się „na żądanie” jedynie w przypadku 31% przejazdów. Jeszcze mniejszy odsetek postojów „na żądanie” zanotowano w Nowej Wsi Legnickiej, gdzie pasażerowie zatrzymywali pociągi jedynie w przypadku 14% przejazdów. Zaledwie w około 4% przypadków pociąg zatrzymywał się niepotrzebnie, np. z powodu pojawienia się na stacji kogoś, kto w rzeczywistości nie miał ochoty na podróż.

­- Nasz pomysł sprawdził się w praktyce. Został też dobrze odebrany przez pasażerów, którzy bardzo szybko „nauczyli się” korzystania z nich. Dlatego zamierzamy kontynuować i rozwijać ten projekt – zapowiada Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Lubimy przecierać szlaki i wprowadzać rozwiązania przyjazne pasażerom. Chętnie podzielimy się naszym know-how z innymi przewoźnikami. Wszyscy gramy przecież do jednej bramki – rozwoju kolei i stałego podnoszenia komfortu podróży – dodał Stawikowski.

Dolnośląski przewoźnik pracuje obecnie nad rozwinięciem projektu przystanków „na żądanie”. Spółka wytypowała kilkanaście stacji, które od grudniowego rozkładu jazdy mogą zyskać taki status. Do potwierdzenia zmian niezbędne jest jednak porozumienie z zarządcą infrastruktury, czyli PKP PLK, które muszą wydać zgodę na takie rozwiązanie.

Jak to działa?

Przystanki określone jako „na żądanie” działają w tym trybie w ciągu dnia, przy dobrych warunkach pogodowych. W nocy i w przypadku złych warunków atmosferycznych pociągi zatrzymują się obowiązkowo. To element ustaleń z zarządcą infrastruktury – PKP PLK.

W praktyce na co dzień pociągi zatrzymują się poprzez zgłoszenie przez pasażera drużynie konduktorskiej chęci skorzystania z przystanku lub poprzez oczekiwanie przez podróżnego na pociąg w widocznym dla maszynisty miejscu na peronie. Od grudnia część pojazdów będzie już wyposażona w system powiadamiania o zamiarze skorzystania z „przystanku na żądanie”. Natomiast we wszystkich pociągach będą odtwarzane komunikaty, informujące o zbliżaniu się do przystanku „na żądanie” i konieczności poinformowania drużyny konduktorskiej o zamiarze skorzystania z niego.

Na przystankach na żądanie, bezpośrednio na peronie znajduje się specjalny piktogram przygotowany przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK, który informuje o funkcjonowaniu stacji w tym trybie.

 

Wybrane dla Ciebie

Drzewo uszkodziło trakcję kolejową. Ruch pociągów wstrzymany

Do późnych godzin wieczornych mogą jeszcze potrwać utrudnienia na trasie kolejowej między Legnicą a Lubinem. Wczoraj na torowisku w okolicach Raszówki, spadające drzewo uszkodziło sieć trakcji kolejowej. Wszelki ruch pociągów na tej trasie został wstrzymany. Kursuje komunikacja zastępcza.

Mistrzynie Polski przyjechały do kibiców pociągiem KD

Specjalny pociąg Kolei Dolnośląskich z mistrzyniami Polski na pokładzie wjechał dzisiaj na stację kolejową w Lubinie. Szczypiornistki Zagłębia spotkały się ze swoimi fanami. Była okazja do rozdania autografów i pozowania do wspólnych zdjęć.

Specjalny pociąg Kolei z mistrzyniami Polski na pokładzie

Fanów lubińskiego szczypiorniaka czeka nie lada gratka. Już jutro, na peron dworca w Lubinie wjedzie specjalny pociąg Kolei Dolnośląskich z mistrzyniami Polski na pokładzie. Zawodniczki Zagłębia spotkają się ze swoimi kibicami. Będzie okazja do rozmowy, wspólnych zdjęć i zdobycia autografów.

Koleje Dolnośląskie obejmą patronatem dwie klasy w Henrykówce

Już nie tylko spółka Pol – Miedź Trans zadba o wyszkolenie specjalistycznej kadry. Do firm, które objęły swoim patronatem klasy w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy dołączyły Koleje Dolnośląskie.

Koleje Dolnośląskie grają dalej z Miedzią

Spółka Koleje Dolnośląskie pozostaje partnerem Miedzi Legnica na kolejny sezon. Logo firmy pojawi się m. in. na stadionie im. Orła Białego podczas meczów Fortuna 1 Ligi. Koleje Dolnośląskie to największy przewoźnik w naszym regionie, a z jego usług regularnie korzystają także kibice Miedzi. Usytuowanie stadionu im. Orła Białego w niedalekiej odległości od legnickiego dworca sprawia, […]

W Lubinie będą kształcić przyszłych maszynistów Kolei Dolnośląskich

Od nowego roku szkolnego w Zespole Szkół nr 1 w Lubinie powstanie nowa klasa o profilu kolejowym. Przez trzy najbliższe lata uczniowie będą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu kolejnictwa. Patronat nad nową klasą objęły Koleje Dolnośląskie, które nie ukrywają, że liczą na przyszłe kadry, które wyjdą z murów popularnej ceglanki.

Na sygnale

Pijana 34-latka za kółkiem straciła prawo jazdy i… swój samochód

Podczas trwającej majówki, nie wszyscy wzięli sobie policyjne porady do serca, za nic mając zasady bezpieczeństwa. 34-letnia kobieta wsiadła za kółko mając ponad 2 promile alkoholu w organizmie. Dodatkowo, samochód, którym się poruszała, nie miał obowiązkowego badania technicznego.

Rozmaitości

Majówka na Polanie Obiszowskiej. Bieg, capstrzyk i zawody strażackie

Sporo działo się wczoraj na urokliwych terenach rekreacyjnych w Obiszowie. Władze gminy Grębocice połączyły bowiem uroczystości 3-Majowe z przypadającym dziś Dniem Strażaka. Przed południem zorganizowano Bieg Szlakiem Dziadoszan o puchar wójta a popołudniem odbyły się zawody strażackie, w których rywalizowało sześć drużyn OSP z całej gminy.